Profil
Executive Master of Business Administration (MBA) in General and International Management
Berufsbegleitend einen US-amerikanischen und AACSB-akkreditierten Abschluss erlangen und weiter in Deutschland arbeiten.
Der kooperative Executive MBA-Studiengang des Transatlantik-Instituts der Hochschule für Wirtschaft und Gesellschaft (HWG) und des College of Business der University of West Florida (UWF) bietet Ihnen die Möglichkeit, ohne längeren Auslandsaufenthalt einen internationalen Universitäts-Abschluss zu erlangen. Professorinnen und Professoren internationaler Universitäten leiten die Präsenzveranstaltungen am Transatlantik-Institut der Hochschule für Wirtschaft und Gesellschaft Ludwigshafen. Alle Vorlesungen werden auf Englisch abgehalten. Zu Beginn und Ende des Programms, verbringen Sie jeweils zwei Wochen auf dem Campus der University of West Florida in Pensacola. Auch unter der Rubrik Aktuelles finden Sie hierzu Beiträge.
Abwechslungsreiche Veranstaltungen stehen hier auf der Tagesordnung: Case Studies, Gruppenarbeiten, Präsentationen und Unternehmensprojekte machen den Großteil des Studiums aus. Durch den engen Kontakt zu den amerikanischen Professoren und die kleinen Gruppengrößen, besteht die Möglichkeit, sich gezielt in den persönlichen Interessensgebieten weiterzuentwickeln.
MBA berufsbegleitend USA: Ludwigshafen & Florida – General and International Management
Die Vorteile auf einen Blick:
• Akkreditierung durch die AACSB
• US-Degree (Verleihung des akademischen Grades durch die University of West Florida)
• Studiengebühren: 21.900,- Euro (Stand: November 2024)
• Vorlesungen von Gastprofessor/innen face-to-face in Ludwigshafen und Florida
• Neben den Präsenzveranstaltungen (etwa 12 Veranstaltungen jeweils Freitag 16:00 bis 20:00 Uhr und Samstag 9:00 bis 17:00 Uhr) gibt es Online-Seminare
• Zwei Aufenthalte auf dem Campus der UWF: Januar (2 Wochen) und Juni (2 Wochen)
• Master Thesis durch 4 einzelne Portfolio-Papers integriert
• Kleine, interdisziplinäre Unterrichtsgruppen
• Networking im Kontext transatlantischer Beziehungen und Kontakte
• GMAT: min. 450 Punkte (siehe Voraussetzungen), entfällt derzeit; TOEFL: min. 79 Punkte
• Geeignet für Hochschulabsolvent/innen aller Fachrichtungen
Inhalt & Ablauf
Das Programm umfasst alle klassischen und aktuellen Themengebiete, die einen MBA in General and International Management auszeichnen:
Auf einer soliden Basis der Kenntnisse quantitativer Methoden und makroökonomischer Zusammenhänge werden die Hauptfunktionen des Accountings, des Financial Managements, des Operations Managements und des Marketings behandelt. Der Einsatz moderner Informationstechnologien im unternehmerischen Kontext gehört ebenfalls zu den Inhalten. Führungsqualifikationen werden in Kursen wie „Management and Organizational Behavior“ und „Advanced Managerial Economics“ vermittelt. Mit dem alle Managementbereiche zusammenfassenden Abschlusskurs „Strategic Management and Policy Formulation“ wird im Rahmen eines zweiwöchigen Aufenthaltes auf dem Campus der University of West Florida in Pensacola der Schlussstein für die gesamte Ausbildung zum MBA gelegt.
Download der Kursbeschreibungen
Monat 1-4: Januar bis April (1. Jahr)
Das Programm beginnt mit einem zweiwöchigen Aufenthalt in den USA, auf dem Campus der University of West Florida in Pensacola. Hier werden die ersten Kurse begonnen und in den folgenden Monaten zu Ende geführt.
Monat 5 – 16: Mai (1. Jahr) bis April (2. Jahr)
Die folgenden Kurse erstrecken sich jeweils über einen Zeitraum von zwei Monaten.
Monat 17-18: Mai-Juni (2. Jahr)
Der Kurs „Strategic Management and Policy Formulation“ bildet den Abschluss des Programms. Die ersten drei Kurs-Wochenenden finden im Mai in Ludwigshafen am Rhein statt. Im Juni schließt das Programm mit einem weiteren Aufenthalt an der University of West Florida und der feierlichen Graduierung zum Master of Business Administration in Pensacola ab.
Die Präsenzveranstaltungen finden wie folgt statt: Ca. 12 Veranstaltungen je Freitag 16-20 Uhr und Samstag 9-17 Uhr am Transatlantik-Institut in Ludwigshafen am Rhein
Die Dozenten des Programms sind Professoren von akkreditierten und international anerkannten Universitäten, vorwiegend aus den Vereinigten Staaten von Amerika. Um die Teilnehmer auf internationale Führungsaufgaben vorzubereiten, werden die Veranstaltungen ausschließlich in englischer Sprache gehalten. Die Teilnehmer profitieren während der Präsenzveranstaltungen nicht nur von dem neu erlernten Wissen und den vertieften fremdsprachlichen Kompetenzen, sondern auch von der Zusammenarbeit mit Menschen anderer Kulturen.

"Working with the MBA students at Transatlantik-Insitut has been one of the most enjoyable and rewarding teaching experiences of my career as a Professor. The students are consistently high-performing and eager to learn through discussion and interaction. Most students bring valuable practical experience with them to the classroom which creates a dynamic and engaging atmosphere for learning. In the Strategic Management course, student teams compete against each other as they manage and direct simulated companies. My students from the MBA program in Germany are consistently some of the highest performing groups globally. I look forward to working with these students and the exceptional leadership team this program has to offer for many years to come."
Prof. Dr. Justin Davis, University of West Florida
Dozenten

"Working with the MBA students at Transatlantik-Insitut has been one of the most enjoyable and rewarding teaching experiences of my career as a Professor. The students are consistently high-performing and eager to learn through discussion and interaction. Most students bring valuable practical experience with them to the classroom which creates a dynamic and engaging atmosphere for learning. In the Strategic Management course, student teams compete against each other as they manage and direct simulated companies. My students from the MBA program in Germany are consistently some of the highest performing groups globally. I look forward to working with these students and the exceptional leadership team this program has to offer for many years to come."
Prof. Dr. Justin Davis, University of West Florida

"I truly enjoy teaching in the MBA program for several reasons. First, the students are intellectually mature. Second, they are some of the hardest working MBA students I have ever seen. They show up ready to go. Third, they are inquisitive about everything. They want an answer and are not afraid to work for it. Finally, they have a cooperative nature to go along with their competiveness. They look out for each other both on campus and off. The bond that develops continues well after class. "
Prof. Dr. William E. Gillis
University of South Alabama
Course: MAN 6721 Strategic Management and Policy Formulation

"Of all the courses I teach, I enjoy MBA Management Accounting class the most. And I am especially fond of teaching the material to my international colleagues in Ludwigshafen. My course is a very practice-based approach to management accounting for evaluation and control. I think my students are sometimes surprised by how interesting and rewarding this financial analysis stuff can be. I am honored and proud to be a part of the program. The MBA candidates are intelligent, highly motivated, and they come to the classroom with a wide range of professional and international experiences. The teamwork spirit and comradery are inspiring to watch. The class sizes are small, and the students' professional experiences vary widely, so classmates have the opportunity to learn from each other, to discuss their professional experiences, and to share best practices. I am always humbled by what my classmates are able to teach me, every year, year-after-year. And beyond the classroom, the classmates develop personal friendships and professional contacts that will last a lifetime. From day one, we are all on a first-name basis. And by the time it is over, we are all good friends. I have maintained my friendship with dozens of former classmates over the past 12 years. I visit them in Germany and they visit me in Florida. No other MBA program can compare to this in terms of hands-on, personal-contact, active-learning environment. Oh, yes . . . I almost forgot to mention that the first three weeks and final three weeks of the MBA program are taught in beautiful, sunny, Pensacola, Florida!"
Prof. Dr. Joseph Donelan
University of West Florida
Course: ACG6309 Accounting Aspects of Business Policy Determination

"The courses in the MBA program are some of the most rewarding classes I have ever taught. The students are top notch and a pleasure to teach. The international collaboration between our two universities provides a chance for both the students and professor to learn from one another. It is my hope that I can continue to teach these courses for many years to come."
Prof. Dr. John Batchelor
University of West Florida
Course: MAN6156 Organizational Behavior

"The MBA program can be viewed as a set of connections. On the individual side, students connect with each other, American students, experienced faculty and many others. On the idea side, students make connections between material across courses, functions across a successful business and what separates a difference maker from the pack. Each term, I look forward to connections I wasn't aware of."
Prof. Dr. Richard Hawkins
University of West Florida
Course: ECP6705 Advanced Managerial Economics

"I've never been more impressed by graduate students than from Transatlantik-Institut. These are some of the most bright, eager-to-learn students one could ever hope to meet. They're a pleasure to teach, but even more interestingly, they bring a great variety of experience and perspective from an amazing host of employers, and that allows us all to learn from one another."
Prof. Dr. Kevin Krieger
University of West Florida
Course: FIN6406 Financial Management

"Teaching my class in the MBA program offered by the Transatlantik-Institut and UWF is one of the high points of my year. The class I teach is a class in Business and Public Policy and the focus of the class is on the role Central Banks and monetary policy play in influencing interest rates, inflation, and economic growth in the economy. Since the class covers the activities of the Federal Reserve, the European Central Bank, and the Bundesbank, teaching the class not only allows me to keep up to date on economic and policy developments in the Euro zone, but it allows my students to both gain an understanding of the similarities and differences in monetary policies between the U.S. and Europe and to develop an understanding of how those policies impact their business environment. Finally, teaching the class every year allows me to interact with some of the best and brightest students I have ever had the opportunity to teach. I look forward to being a part of this unique program for years to come."
Prof. Dr. Richard Constand
University of West Florida
Course: GEB6895 Business and Public Policy
Bewerbung & Zulassung
Voraussetzungen
Die Zulassung zum Executive MBA-Programm erfolgt auf Basis folgender Kriterien:
• erfolgreicher Hochschulabschluss
• mindestens 2 Jahre Berufserfahrung
• GMAT mit mind. 450 Punkten (entfällt derzeit)
• TOEFL mit mind. 79/80 Punkten
• Bewerbungsgespräch
Bewerbungsschluss für das kommende Studienjahr ist jeweils zum 30. September (des Vorjahres)!
Teilnehmer/innen mit einem nicht wirtschaftswissenschaftlichen Abschluss (Engineering, Natur-, Sozial- und Geisteswissenschaften etc.) können wirtschaftswissenschaftliche Grundlagen durch Berufserfahrung nachweisen oder in Form von Vorkursen am Transatlantik-Institut erbringen.
(GMAT
Der „Graduate Management Admission Test“ ist eine Voraussetzung für die Teilnahme an dem AACSB-akkreditierten Programm. Vorbereitungskurse für diesen Test werden am Transatlantik-Institut angeboten.)
TOEFL
Der „Test of English as a Foreign Language“ ist ein Sprachtest für Bewerber, deren Muttersprache nicht Englisch ist.